"Els llibres no supleixen la vida, però la vida tampoc no supleix els llibres!" Joan Fuster
QUÈ ES POT ACONSEGUIR LLEGINT?
Tal com diu Harold Bloom, llegim per a allunyar la
solitud, però també per a conèixer món i fer-nos savis,
convertint-nos en individus que rebutgen el pensament
únic.
La lectura no és, doncs, a soles un passatemps.
COM ES POT PRACTICAR
LA BONA LECTURA?
La bona lectura, com a tal, no existeix, doncs tota lectura és bona si s’és
fidel als gustos d’un mateix i es respecten els de la resta. Però, fen una
aproximació, podríem dir que ha de ser
lliure, es a dir, hem agafar-la i ferla quelcom pròpia. Per tant si es desitja
assolir allò anomenat “bona lectura” s’ha de permetre a l’alumnat triar lliurement
el que vullga llegir, encoratjant a la lectura amb entusiasme sense influir en
el gustos o textos que el lector trie.
COM PODEM SABER QUIN
ÉS EL LLIBRE ADEQUAT PER A CADA EDAT?
Tractar de
triar un llibre per a que responga a les característiques d’una edat concreta
és una tasca gaire complicada. Podem triar
un llibre en funció de les característiques i estadi de maduració del xiquet, o
bé podem oblidar tot allò de la classificació de les edats lectores i atendre a
les característiques del xiquet, els seus gustos, interessos. Encara que caldria
destacar que s’ha de tindre en compte a l’hora de triar un llibre que s’adapte
a la seua capacitat o nivell lector. Per tant l’edat que les editorial o el
propis autor recomanen serà nomes dades orientatives.
EN QUÈ ES DIFERENCIA
I EN QUÈ COINCIDEIX LA LITERATURA INFANTIL, JUVENIL I D’ADULTS?
Encara que els gèneres poden ser els mateixos, a la literatura
infantil el vocabulari i la estructura han de ser més simples. A més a més,
caldria que els llibres combinaren text amb il·lustracions atractives, amb
colors cridaners, dibuixos diferents...
QUINA PECULIARITAT TÉ
EL LECTOR INFANTIL?
El lector infantil no té cap peculiaritat concreta. A l’hora de triar un
llibre per a ell s’ha de tindre en compte els seus gustos, encara que s’ha de
variar l’oferta per tal de que no s’acostume a uns generes concrets.
QUÈ ELS AGRADA MÉS
LLEGIR ALS XIQUETS?
Contràriament
al que es creu el gust del xiquet és el gust d l’home, de la persona, per tant,
tal i com ens passa als adults, no existeix un gust universal entre ells
Però, malgrat el comentat abans podem nombrar unes quantes indicacions:
Dels 0 als 3 anys: llibres manipulables, amb històries breus i il·lustracions. Històries amb un argument acumulatiu i final previsible.
Dels 3 als 6 anys: llibres amb elements de fantasia i que permetan al lector identificar-se al nen amb el personatge. En definitiva, històries amb tex i imatges atractives.
Dels 6 als 9 anys: llibres senzills que li permetan llegir a soles i de generes variats. Llibres on el tex toma més importància.
Dels 9 als 13 anys: llibres de les temàtiques que més li agraden al xiquet.
Però, malgrat el comentat abans podem nombrar unes quantes indicacions:
Dels 0 als 3 anys: llibres manipulables, amb històries breus i il·lustracions. Històries amb un argument acumulatiu i final previsible.
Dels 3 als 6 anys: llibres amb elements de fantasia i que permetan al lector identificar-se al nen amb el personatge. En definitiva, històries amb tex i imatges atractives.
Dels 6 als 9 anys: llibres senzills que li permetan llegir a soles i de generes variats. Llibres on el tex toma més importància.
Dels 9 als 13 anys: llibres de les temàtiques que més li agraden al xiquet.
LA LITERATURA
INFANTIL HA DE TENIR COM A FINALITAT EDUCAR I ENSENYAR ELS XIQUETS?
La literatura infantil no ha de educar necessàriament, davant de tot ha de ser una activitat lúdica, de divertiment i entreteniment per al lector. Per tant a l’hora de triar un llibre s’han de combinar ambdues coses, l’entreteniment i l’aprenentatge del xiquet, fugint sempre de l’avorriment.
La literatura infantil no ha de educar necessàriament, davant de tot ha de ser una activitat lúdica, de divertiment i entreteniment per al lector. Per tant a l’hora de triar un llibre s’han de combinar ambdues coses, l’entreteniment i l’aprenentatge del xiquet, fugint sempre de l’avorriment.
QUINA ÉS LA
CARACTERÍSTICA MÉS IMPORTANT DE LA LITERATURA INFANTIL?
La característica més important és que el llibre combine tant elements
didàctics i lúdics. A més a més deu de
tindre la capacitat de emocionar al xiquet i fer-li reflexionar sobre allò que esta llegint.
S’HA D’EVITAR LA
VIOLÈNCIA I LA SANG EN ELS CONTES DE XIQUETS?
Tan la
violència com la sang o la mort, es clar tot dins d’un límits, han de ser
presents als llibres. No s’ha de mostrar als xiquets falsedats, s’ha de
preparar per a la realitat, per allò que està al món real. Tot açò no causarà
al xiquet més por del deu sentir, no causarà qualsevol tipus de trauma o fòbia.
A soles mostrant al xiquet allò que li pot fer por aconseguirà llevar-se les
pors d’en damunt.
QUÈ ENTENEM PER ANIMACIÓ LECTORA I QUINA ÉS
LA MANERA MÉS EFECTIVA DE POSAR-LA EN PRÀCTICA?
Entenem usualment per animació lectora el conjunt de estratègies i
activitats encaminades a despertar en les persones el desig de llegir. Però
crea açò estima per la lectura? Amb aquesta metodologia aconseguirem que l’alumnat
llitja, però mai sabrem si de veritat hem aconseguit allò que volíem, crear estima i entusiasme per
la lectura.
Podem concloure per tant, que no existeix una
solució general a l’animació a la lectura i únicament es podrà influir atenen a
les particularitats de cada individu, es clar, un ambient on el xiquet vega
llegir i escolte parlar d’això amb passió provocarà en ell el desig de fer-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada