divendres, 22 d’abril del 2016

QÜESTIONS SOBRE LA LECTURA



"Els llibres no supleixen la vida, però la vida tampoc no supleix els llibres!" Joan Fuster

QUÈ ES POT ACONSEGUIR LLEGINT?
Tal com diu Harold Bloom, llegim per a allunyar la solitud, però també per a conèixer món i fer-nos savis, convertint-nos en individus que rebutgen el pensament únic.
La lectura no és, doncs, a soles un passatemps.

COM ES POT PRACTICAR LA BONA LECTURA?
La bona lectura, com a tal, no existeix, doncs tota lectura és bona si s’és fidel als gustos d’un mateix i es respecten els de la resta. Però, fen una aproximació, podríem dir que ha de ser lliure, es a dir, hem agafar-la i ferla quelcom pròpia. Per tant si es desitja assolir allò anomenat “bona lectura” s’ha de permetre a l’alumnat triar lliurement el que vullga llegir, encoratjant a la lectura amb entusiasme sense influir en el gustos o textos que el lector trie.

COM PODEM SABER QUIN ÉS EL LLIBRE ADEQUAT PER A CADA EDAT?
Tractar de triar un llibre per a que responga a les característiques d’una edat concreta és una tasca gaire complicada.  Podem triar un llibre en funció de les característiques i estadi de maduració del xiquet, o bé podem oblidar tot allò de la classificació de les edats lectores i atendre a les característiques del xiquet, els seus gustos, interessos. Encara que caldria destacar que s’ha de tindre en compte a l’hora de triar un llibre que s’adapte a la seua capacitat o nivell lector. Per tant l’edat que les editorial o el propis autor recomanen serà nomes dades orientatives.

EN QUÈ ES DIFERENCIA I EN QUÈ COINCIDEIX LA LITERATURA INFANTIL, JUVENIL I D’ADULTS?
Encara que els gèneres poden ser els mateixos, a la literatura infantil el vocabulari i la estructura han de ser més simples. A més a més, caldria que els llibres combinaren text amb il·lustracions atractives, amb colors cridaners, dibuixos diferents...


QUINA PECULIARITAT TÉ EL LECTOR INFANTIL?
El lector infantil no té cap peculiaritat concreta. A l’hora de triar un llibre per a ell s’ha de tindre en compte els seus gustos, encara que s’ha de variar l’oferta per tal de que no s’acostume a uns generes concrets.

QUÈ ELS AGRADA MÉS LLEGIR ALS XIQUETS?
Contràriament al que es creu el gust del xiquet és el gust d l’home, de la persona, per tant, tal i com ens passa als adults, no existeix un gust universal entre ells
Però, malgrat el comentat abans podem nombrar unes quantes indicacions:
Dels 0 als 3 anys: llibres manipulables, amb històries breus i il·lustracions. Històries amb un argument acumulatiu i final previsible.
Dels 3 als 6 anys: llibres amb elements de fantasia i que permetan al lector identificar-se al nen amb el personatge. En definitiva, històries amb tex i imatges atractives.
Dels 6 als 9 anys: llibres senzills que li permetan llegir a soles i de generes variats. Llibres on el tex toma més importància.
Dels 9 als 13 anys: llibres de les temàtiques que més li agraden al xiquet.

LA LITERATURA INFANTIL HA DE TENIR COM A FINALITAT EDUCAR I ENSENYAR ELS XIQUETS?
La literatura infantil no ha de educar necessàriament, davant de tot ha de ser una activitat lúdica, de divertiment  i entreteniment per al lector. Per tant a l’hora de triar un llibre s’han de combinar ambdues coses, l’entreteniment i l’aprenentatge del xiquet, fugint sempre de l’avorriment. 

QUINA ÉS LA CARACTERÍSTICA MÉS IMPORTANT DE LA LITERATURA INFANTIL?
La característica més important és que el llibre combine tant elements didàctics i lúdics.  A més a més deu de tindre la capacitat de emocionar al xiquet i fer-li reflexionar sobre  allò que esta llegint.

S’HA D’EVITAR LA VIOLÈNCIA I LA SANG EN ELS CONTES DE XIQUETS?
Tan la violència com la sang o la mort, es clar tot dins d’un límits, han de ser presents als llibres. No s’ha de mostrar als xiquets falsedats, s’ha de preparar per a la realitat, per allò que està al món real. Tot açò no causarà al xiquet més por del deu sentir, no causarà qualsevol tipus de trauma o fòbia. A soles mostrant al xiquet allò que li pot fer por aconseguirà llevar-se les pors d’en damunt.

QUÈ ENTENEM PER ANIMACIÓ LECTORA I QUINA ÉS LA MANERA MÉS EFECTIVA DE POSAR-LA EN PRÀCTICA?
Entenem usualment per animació lectora el conjunt de estratègies i activitats encaminades a despertar en les persones el desig de llegir. Però crea açò estima per la lectura? Amb aquesta metodologia aconseguirem que l’alumnat llitja, però mai sabrem si de veritat hem aconseguit allò que volíem, crear estima i entusiasme per la lectura.  
Podem concloure per tant, que no existeix una solució general a l’animació a la lectura i únicament es podrà influir atenen a les particularitats de cada individu, es clar, un ambient on el xiquet vega llegir i escolte parlar d’això amb passió provocarà en ell el desig de fer-ho.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada