Activitats inicials:
1. - Obriu un blog personal i inclogueu una imatge sobre la lectura amb una definició personal.
" LLEGIR ÉS
TRANSFORMAR I FORMAR ESSERS NOUS CAPAÇOS D’OBSERVAR EL MÓN CRÍTICAMENT .LLEGIR
ÉS OBRIR I TANCAR PORTES, CREAR I DESTRUIR MONS SANCERS. LLEGIR ÉS SER AL
TEU INTERIOR SOTA PÀGINES D'ENIGMES, AVENTURES, PLORS I RIALLES. LLEGIR ÉS LA
REALITAT QUE MAI TINDRÀS I SEMPRE VIATJARÀ AMB TU.”
3. Llegiu l'article "Set sacrificis" de Vicenç Pagès Jordà i afegiu un altre exemple d'un clàssic juvenil explicant una escena exemplar. Consulteu els llibres de l'autor que apareixen en la web per triar una lectura. Llegiu també l'aticle Un cap de setmana tranquil del blog del professor de literatura La serp blanca i expliqueu perquè una obra és un clàssic i quins són els vostres clàssic imprescindibles.
ARTILE SET SCRIFICIS:
El
Principito, de Antoine de Saint-Exupéry, capítol IV. L’aviador ens parla sobre
el planeta del que procedeix el xicotet príncep i fa aquesta reflexió: “A les
persones grans els agraden les xifres. Quan els parleu d'un amic nou, no us en
demanen mai les coses essencials. No us diuen mai: " Com és la seva veu ?
Quins jocs prefereix ? Fa col·lecció de papallones ?" Us pregunten:
"Quants anys té ? Quants germans són ? Quant pesa ? Quant guanya el seu
pare ?" Aleshores sí que es pensen que el coneixen. Si dieu a les persones
grans: "He vist una casa molt bonica de rajols roses, amb geranis a les
finestres i coloms al teulat...", no poden imaginar-se la casa. Els heu de
dir: "He vist una casa de cent mil francs." Aleshores exclamen:
"Que bonic !"
Hem
escollit aquest fragment, però podríem haver triat qualsevol altre d’aquesta
llibre, doncs tot ell és una metàfora de les diferencies entre la ment dels adults
i dels xiquets, i com els primers van perdent la seua ingenuïtat i capacitat
imaginativa a mesura que es van fent grans. Els adults obliden allò que van
ser, xiquets. Renuncien al gust d’estimar perquè sí, a crear, conèixer sense
prejudicis, es a dir, rebutgem tindre una mentalitat ximple, lliure de egoisme.
ARTICLE LA SERP BLANCA:
Un
clàssic és aquella lectura que guardem al
nostre rebost personal de lectures. Lectures imprescindibles a les que tornem cada
poc o molt temps a soles pel guste de encontrar-nos de nou amb aquest vell
conegut, o amb ganes de descobrir alguna cosa nova, un matís que altres vegades
vam deixar passar.
Els
clàssic, contràriament al que es sol dir, no son a soles obres escrites fa
dècades o segles, son aquelles lectures que cadascú guarda amb ell tota la vida
i les contempla des de la seua realitat contraposant-la al context de l’obra.
Per
a mi son clàssics imprescindibles, entre altres: Orgullo y prejuicio, El
Perfume, Jane Eyre, El Principito, La metamorfosis, o llibres d’ara, com bé Los
pilares de la tierra o La sombra del viento.
4. Llegiu la següent entrevista amb Teresa Colomer i destaqueu allò que trobeu més significatiu sobre la LIJ.
Allò
que m’ha paregut més significatiu de l’entrevista a Teresa Colomer ha sigut les
funcions que segons l’autora posseïx la LIJ. Son tres:
Obrir
la porta a la imaginació de l’esser humà configurat per la literatura. Aquelles
imatges o símbols que els humans emprem per a tipificar e món. Les persones emprem açò per a verbalitzar els
nostres somnis i és la literatura allò que ens dona les eines necessàries per a
fer-ho.
La
segona, llegir o escoltar la literatura infantil suposa que els xiquets tinga’n
la possibilitat de dominar el món. La
literatura és un discurs que permet fixar-se en les paraules i descobrir l’efecte
que causen en nosaltres.
La
tercera és que ofereix una representació articulada del món que serveix com instrument de socialització. Precisament
fou el propòsit d’educar el que va causar el naixement de la literatura
infantil.
També
m’ha paregut interesant la consideració de la qualitat dels llibres i el fet de
que determinar-la vinga marcada per la comparació amb altres llibres.
5. Veieu el següent programa sobre llibres infantils il·lustrats de la sèrie Un país de llibre, i l'enllaç amb la notícia sobre els millors llibres il·lustrats del 2013. Indiqueu les lectures que us interessen més de les que s'hi recomanen i expliqueu per què:
Lluny
Albert troba
molt a faltar sa tia. Tothom diu que se n’ha anat molt lluny, a un lloc
del qual mai no tornarà. Valent, Albert emprén un
viatge, perquè ja que sa tia no pot tornar, haurà d’anar ell a buscar-la. Pel camí
descobrirà molt més del que espera.
Llibre
interessat pel tractament que fa del dol. Proposta adequada per a enfrontar-se
a l’aula a aquesta situació.
La
casita de chocolate
Hansel
y Gretel abandonats a un bosc misteriós a mercè d’una malvada bruixa.
Aquest
llibre ens presenta un visió diferent, actualitzada d’un del clàssics més coneguts
dels germans Grimm.
Llibres
per llegir a fosques
Encara
que no he pogut veure de què ens parlen aquestes pàgines, es tracta d’una
lectura diferent, una lectura que s’allunya del format del llibre al que estem
acostumats.
6. Trieu algun llibre que us agrade de la il·lustradora valenciana Aitana Carrasco.
7. Veieu el següent vídeo i comenteu quins recursos utilitza Dani Miquel per explicar el conte?
Dani
Miquel ens conta un conte que no és ni més ni menys que una situació que qualsevol
xiquet pot haver experimentat a la seua casa algun dia. Amb un únic element, caixa
i caixa de música, ens conta l’historia i el fet de posseir un element que
atraga l’atenció es consegueix atraure als xiquets molt més. Amés a més inclou
als espectadors dins de la narració, demanat que aquestos produïsquen algun
soroll o acció. D’altra banda caldria destacar la diferenciació dels personatges
que el narrador fa posant diverses veus i les preguntes que fa als alumnes i
permeten saber si estan seguint la sessió.
Entreu en la web de Dani Miquel i trobareu una unitat didàctica sobre els barrets d'Enric Valor i altres recursos. Seleccioneu-ne alguns.
8. Entreu en la web d'Andreu Galan i seleccioneu recursos d'interés per a la classe de literatura.
Pissiganya.cat, revista digital de poesia infantil escrita per xiquets i xiquetes. També ofereix eines per a mestres i pares interessats a difondre la poesia entre els infants.
Never ending tour, recital ambulant per a xiquets.
9. Què els passa als llibres i al Sr. Morris?
Un dia el cel es va ennuvolar i una gran turmenta
es va emportar volant les paraules dels llibres de Morris. Aleshores una dona
va aparèixer un dia i li va regalar el seu llibre preferit. Aquest li va
emportar on el demès llibres fan els seus niu.
10. Sabeu què és el treball per projectes? Si no ho teniu clar, reviseu el següent vídeo i l'article per poder explicar després quin tipus de projectes es poden realitzar per treballar la literatura:
Els projectes son
investigacions realitzades a l’aula amb
els xiquets i usualment apareixen amb qualsevol succés casual o provocat pel professor.
Els projectes permeten adquirir coneixements de diverses àrees a través de la
investigació.
Podem
realitzar diversos tipus de projectes: projectes de comunicació, projectes de producció o creació i projectes
documentals.
Podem realitzar diversos tipus de projectes: projectes de comunicació, projectes de producció o creació i projectes documentals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada